Software oplossingen ondersteunen kwekerijen bij administratieve activiteiten zoals bestelprocessen en de identificatie van ziekten en plagen.

Beroepen die iets te maken hebben met levende planten maar niet tot de klassieke landbouw behoren, worden samengevat onder de term “tuinbouw”. De tuinbouwproductie van planten vindt meestal plaats in kwekerijen. Kwekerijen kunnen vaak worden toegewezen aan de maakindustrie. Hoveniers, bloemisten en tuinders vallen daarentegen in de dienstensector.

Digitale transformatie is alomtegenwoordig en tastbaar in elke branche. Een CRM systeem helpt bedrijven met een breed scala aan specialisaties in verschillende dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Dit geldt ook voor sectoren die traditioneel analoog van aard zijn, zoals kwekerijen. Hieronder wordt daarom getoond op welke gebieden een bedrijfssoftware kwekerijen kan ontlasten. Eerst moet echter een blik worden geworpen op het werkterrein van kwekerijen in het algemeen. 

Software met mobiele beschikbaarheid

Mobiliteit speelt een steeds belangrijkere rol in onze snelle wereld. Dit geldt zowel voor de privé- als voor de professionele omgeving. Vooral bedrijven die werknemers in het veld in dienst hebben, kunnen profiteren van het gebruik van software met mobiele beschikbaarheid. Dit geeft de medewerkers ter plaatse direct toegang tot alle belangrijke informatie en kan indien nodig wijzigingen aanbrengen, die vervolgens onverwijld aan het kantoorpersoneel worden doorgegeven. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding. Het systeem is toegankelijk via een mobiel apparaat, zoals een tablet of een smartphone. Kwekerijen kunnen ook profiteren van het gebruik van mobiele software. Op het gebied van boekhouding kunnen bijvoorbeeld facturen worden geschreven of kunnen betalingen op elk moment worden beheerd, ongeacht de locatie. Ook blijven de financiën te allen tijde in beeld.

Identificeer ziekten en plagen

Er zijn ook softwareoplossingen die kwekerijen ondersteunen in hun kernactiviteit zelf. Zo zijn er systemen op de markt die kwekerijen helpen bij het identificeren van plagen en ziekten. Deze systemen draaien meestal ook op mobiele apparaten, zodat ze door werknemers op de hele site kunnen worden gebruikt. Dankzij de snelle en softwarematige identificatie van ziekten en plagen kunnen ze gericht worden behandeld.

Beheer van klantrelaties

Klantrelatiebeheer; CRM voor Customer Relationship Management; verwijst naar het strategische en systematische beheer, de controle en de optimalisatie van klantrelatie processen. Een CRM-strategie is essentieel om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten op lange termijn aan het bedrijf te binden. Kwekerijen hebben ook een CRM-strategie nodig. Er zijn softwareoplossingen die bedrijven hierin ondersteunen. Met behulp van CRM-software kunnen alle klantrelatie processen digitaal in kaart worden gebracht en vervolgens binnen de software worden beheerd. Tegelijkertijd functioneert de oplossing ook als een centrale database voor alle klantinformatie. Op deze manier kan voor elke klant een apart digitaal bestand in het systeem worden aangemaakt. Deze gegevens kunnen vervolgens rechtstreeks vanuit het systeem worden overgedragen naar de aan te maken factuur, bijvoorbeeld voor facturatie. De handmatige, administratieve inspanning wordt dus aanzienlijk verminderd.

Marketing in kinderdagverblijven

Tegelijkertijd kan belangrijke informatie over de voorkeuren van uw eigen klanten in het systeem worden opgeslagen. Deze kunnen op hun beurt worden geëvalueerd om meer veelbelovende aanbiedingen te doen aan bestaande klanten. Tegelijkertijd is het mogelijk om uw eigen website aan het systeem te koppelen. In het tijdperk van digitale transformatie is dit een essentieel boegbeeld voor je eigen bedrijf. Zo kunnen aanvraagformulieren dan op de website worden opgeslagen. Als deze worden ingevuld, worden de gegevens automatisch naar het CRM-systeem verzonden en automatisch toegewezen aan de juiste afdeling voor verdere verwerking.

Warehouse management software voor kwekerijen

Tot slot kunnen ook kwekerijen profiteren van het gebruik van warehouse management in business software. Deze software oplossingen helpen bedrijven om processen in het magazijn te verbeteren. Het systeem maakt centraal beheer van alle voorraden mogelijk en creëert transparantie met betrekking tot alle goederenbewegingen, zoals goederenontvangsten, goederen emissies en voorraad overdrachten. Ook hier is het aan te raden om het via een mobiel apparaat te gebruiken, zodat medewerkers in het magazijn overal toegang hebben tot het systeem.